Av Linus Dahlqvist - 27 februari 2013 17:22

I fredags satte vi oss på den fantastiskt mumsiga bussen mot Dar Es som rauk fixade! Vi skulle kommit iväg vid 6 men klockan var nog närmare 7 innan bussen äntligen rullade iväg. Vi hade diverse stopp över allt och vi hade kommit 5 av de 66 milen de första tre timmarna… hade en väldigt bra känsla just då faktiskt… Vår chaufför kunde allt annat än hantera en växelspak så varje jävla växling kom det där störande knakandet, knastrandet eller vad man nu ska kalla det! Men han ska ha en eloge för han jobbade många mumsiga och vågade omkörningar vilket uppskattades av mig och DJ. Men tillslut strax efter 20.00 rullade vi in på bussterminalen i Dar Es bara tre timmar senare än den bussen vi tänkt åka med från början! jaja… Vår taxisnubbe plockade i alla fall upp oss körde oss till hotellet, lovade att fixa biljetter till färjan dagen efter, så länge kände allt okej… förutom det att vi inte ätit något på hela dagen vi var vrålhungriga och sjukt ostiga. Vi gav oss i alla fall ut i mörkret för att leta reda på en mumsig restaurang, vilket vi misslyckades ganska radikalt med… Jag fick äta vegetariska nudlar…

Dagen efter gick båten till Zanzibar och väl framme tog vi in på det billigaste hotellet i hela stan! Men ack så mumsigt det var! Bästa och billigaste hotellet än så länge på resan! Förutom Hilton i Istanbul då! Zanzibar är i alla fall en sjukt mumsig ö, många sköna stränder, fina gator och hus! Är en ganska trevlig stad faktiskt! Sen skadar det ju inte att det är 30+ varje dag och sjukt varmt i vattnet! I måndags var jag och Sjömannen(Solguden, DJ, Rauk, Ove eller Oliver) ute och fiskade! Jag har ju drömt om stora Marlins på 50kg, lina som sprutar, rullar som tjuter och stora grova mansmuskler som jobbar! Det skulle ju snart Ove sätta käppar i hjulen för… Snål som han är fixade han fram en mumsig fisketur där vi inte skulle kunna få Marlins men andra fiskar som Tonfisk, Guldmakrill, Snapper och allt möjligt! Och Allt detta fantastiska fiske för endast 50 dollar! Ove var helt såld! Jag var skeptiskt men lät mig tyvärr övertalas… I måndags kl 09.00 var vi på plats och mötte upp vår guide och han visade oss båten och allt verkade väl bra tills vi såg betesfisken… Fiskarna var inte mer än max 5 cm… hm… skulle vi få Tonfisk på de här alltså? Sedan när vi satte oss i båden och var på väg ut så kollade vi runt i båten och spanade efter våra spön så inser vi att det inte finns några spön med på båten… Vi frågar guiden och han ger oss två rullar med linor och en spik och ett tändstift som sänke och varsina krokar… Men vi åkte ut och fiskade i alla fall… Sjömannen rauk blev sjösjuk och satt och spydde medans jag passade på att rycka några fiskar! Resultatet blev i alla fall att jag ryckte tre små bruna fiskar och en liten långsmal fisk och sjömannen ryckte två små bruna och fula fiskar… Det var allt om den dagen…

Men i måndags kväll begav vi oss ut för att jaga en mumsig matbit! Går ett en restaurang jag tänker att jag kör på ett säkert kort, kyckling med sötsursås! Visar sig vara någon äcklig soppa… blir otroligt besviken… Så vi går till marknaden där de säljer grillad fisk, skaldjur och kött! Rauk var sugen på lite pizza, beställer en liten pizza och vräker i sig den snabbt! Jag beställer en pizza jag med fast med banan och nutella! Riktigt mumsigt! Natten mellan måndag och tisdag vaknar jag av att rauk sitter framför toan och tömmer magen på sin pizza som hans mage inte alls uppskattade! Så hela tisdagen har han legat inne helt förstörd utan att äta något! Ganska roligt tycker jag! Hahahaha

Det var allt resten av dagarna har vi mest legat på stranden och njutit av livet, ätit god mat och chillat! Men nu är mer än halva resan gjord! Snart är man hemma igen! Saknar allt hemma… Fast mest lilla Giza… helt sjukt att man kan sakna en hund så mycket… Tänker på henne varje kväll innan jag somnar! Vi har i alla fall börjat få rejält med färg nu! Dock mer åt det rödskimrande hållet…

Men ni får hade så fantastiskt trevligt och ta hand om er! Snart slipper ni mig inte mer! Puss och kram önskar två rödbrända men ack så lyckliga män!

Av Linus Dahlqvist - 21 februari 2013 07:09

Ja men tjenare! nu javlar tar jag ansvar och gor ett javla inlagg! har hant en massa spannande saker ska ni veta! Bjuder pa nagra bilder ocksa! De ar fran rauks vandring, vart rum och min safari!

Vi fick forra veckan erbjudandet om att hanga med en safarigrupp och aka pa safari i 2 dagar till ngorongoro och lake manyara. Rauk var direkt sugen medans jag sjalv var lite fundersam da jag garna skulle aka pa en langre tur... vi bad om en natts betanketid och efter att funderat en stund kom rauk fram till att han inte alls ville betala massa pengar for att se pa djur fran bil, han sa att det kan man ju gora hemma! han var ju inte alls intresserad av djur... Han var istallet intresserad av att aka till kilimanjaro och vandra en dag...? vet inte riktigt vad som hande med honom... men sagt och gjort sa i fredags drog rauk ivag och vandrade! han kom fram till att han gatt ca 3 mil, inte illa! han langa ben jobbade bra! jag beslutade mig iaf for att tacka nej till safarin och gav mkig ut pa stan for  att hitta en egen tur! Jag hittade en mumsig man som visade mig till nagon snubbe som inte alls hade nagon safari men han skickade oss vidare till ett annat stalle och dar hade de en perfekt tur for mig! 4 dagar och 3 natter! Taltsafari!

Sondagen kl 08.30 skulle bilen ga! jag och ett par fram USA skulle ivag! forst till Lake manyaro sedan till sarengetti och sist ngorongoro. kl 08.15 var jag pa plats, ingen dar... 08.30 ingen dar... 08.40 fortfarande ingen dar... oron borjade sprida sig i kroppen men tillslut kom det en skon man och sa att jag skulle lugna ner mig. Det har ar tanzania sa han till mig dom kommer, du behover inte va orolig... och mycket riktigt dok dom upp och vi kom ivag! nagra stopp pa vagen sa va vi frame dumpade sakerna dar vi skulle campa och gav oss ut i parken! vi sag de mesta som fanns! antiloper, elefanter, giraffer, flodhastar och mycker mer! dock inte rovdjur! sov i mitt talt kandes haftigt med alla olika laten utanfor fran diverse djur och insekter. Mandagen borjade med sovmorgon, vi hade en tuff resa pa 6-7 timmar framfor oss! men resan gick bra och fram med eftermiddagen kom vi fram till serengetti. Val framme blev det en ganska stressig tid, parken var stor och langt mellan djuren... kandes med som vi akte runt och letade efter dar det stod manga bilar for dar fanns ju nagot intressant att titta pa... Campen var verkligen mitt ute i parken sa nar jag satte upp taltet sag jag impalas som gick och betade bara 80 meter fran taltet. Vaknade aven mitt i natten av att hyenor "skrattade" utanfor taltet och att en vad vi tror elefantunge skrek. morgonen efter akta vi redan innan det ljusnat och fick se massor med haftiga djur! vi drog tillbaka till campen kakade lite och sedan var det ivag till Ngorongoro. Annu en tung resa.... Dar var det det sjukaste jag vart med om... nar jag satte upp taltet kom den en elefant gaendes 50 meter ifran och pa natten vaknade jag av att nagot tuggade utanfor... Jag oppnade lite forsiktigt talten och ser en Buffel som star och ater gras 10 meter fran taltet! Sjuk haftigt! lite laskigt dock... ser aven tva schakaler som springer utanfor taltet. Sista dagen borjar ganska tidigt vi aker ner i cratern och kollar pa djuren! sen bar det ivag hemmat... En otrolig safari och en upplevelse jag kommer bara med mig resten av livet! sag egentligen allt som man raknar med att se forutom noshorning och geopard... Resans favoriter ar Impalan som maste vara ett av varldens vackraste djur och aven parlhonsen som ar sjukt coola faglar!

Nu sitter vi pa jobbet och jobbar stenhart... I morgon drar vi till Dar Es! rauk har fixat den billigaste och mest forskruttna bussen han kunde hitta... allt for att spara nagra vardefulla oren.... Ja ja nu ska vi snart ivag och lamna alla leksaker och fotbollar jag tagit med mig! hade gott da!

// De Gea

Av Linus Dahlqvist - 13 februari 2013 11:59

Har inte hant sa mycket spannande den senaste tiden... borjade jobba i mandags far typ sitta och lasa mejl, aka en svang pa stan och kanske ga en svang trakigt som attan... igar blev jag iaf magsjuk... drog hem fram jobbet satte mig och lirade FM och kollade lite film! slog ut Tottenham ur CL, sa ar i semi mot United spannande! Och idag ar det CL med united och real... kul att vi inte kan se de.... men men... nu har vi la nastan bokat safari och planerat att vi nasta fredag drar vidare till havet! jaja har inte hant nagot spannande sa atte! hade gott!

Av Linus Dahlqvist - 9 februari 2013 16:08

Ja men tjenare! Natten i Addis blev som jag misstänkte… Ett helvete… Skulle tippa på att jag sov ca 30 minuter på hela natten… Men jag överlevde och i onsdags vid lunchtid klev jag av planet och möttes av 28 grader och stekande sol! Rauk och en mumsig man hämtade mig vid flygplatsen och körde mig till hotellet, eller ja vårt boende! Det är ett ganska ”hotell” med endast några få enkla rum. Mitt och rauks rum består av en dubbelsäng som är väldigt, väldigt kort… Min långe kollegas fötter och smalben får därför hänga utanför. Vi har också garderob som rauk självklart passat på att ta all den bästa platsen i medans jag satt i Istanbul… Vi har även en liten ostig toa och ett handfat det är ungefär allt! Vi hade möjligheten att ha ett bättre och finare boende med det satte Rauk käppar i hjulen för då det enligt han var givet att vi skulle ha det billigaste! En sann Ove...I torsdags blev vi medbjudna på en tur av Barbro, det är henne som vi ska jobba hos. Vi åkte till någon skola för personer med olika handikapp där de kunde lära sig att sy, svetsa, snickra och massa annat! Sedan åkte vi till ett ställe där de bygger och testar olika verktyg och maskiner som sedan lokalbefolkningen kan få användning av. De framställde biogas, gjorde traktorer, kärror och mycket mer! Efter det blev det fika hos Barbro och sedan tillbaka till hotellet! Igår drog vi som de fysiska praktfenomenen vi är till ett lokalt gym och körde stenhårt en stund! Gymmet bestod av ett gammalt skjul med jordgolv och vi lyfte faktiskt just skrot… Jobbade med ett järnrör och fälgar på som vikter och sedan lite andra oerhört slitna och mer eller mindre förstörda maskiner. Ska väl tilläggas att jag fick beröm för min fantastiska kropp och om jag gymmade varje dag i tre månader skulle jag se ut som Mike Tyson sen! Kanske vore något! Rauk skröt som vanligt över sin triceps och har ni även börjar skryta om sin biceps, han har ju jobbat en del hantlar det sista… Han säger det att han vill ju inte ha stora musklar utan små och starka så han jobbar lite mindre vikter och högt tempo. Han har även under de senaste dagarna börjat kalla sig för solgud… om jag får säga det själv så är han en ganska rödbränd solgud på sina ställen men enligt honom själv är han gyllenbrun…? Idag har vi inte gjort mer än att fångat dagen, gått en sväng på stan, kollat en marknad, snott pengar från skolbarnen, spottat på tiggarna och skjutit slangbella på folk och fä. Vi har fått order om att på måndag kl 08.00 ska vi börja jobba så då är det slut på njutningen du börjar allvaret… att man aldrig ska kunna få en lugn stund… Är det inte hästar, kor, får, däck och jordbruk så är det sälja safari och briljera med min svengelska! Har inte haft med kameran något så har inga bilder tyvärr men det hade inte spelat någon roll internet är sp segt så vet inte vad... jaja! hade gott så får vi se om det händer något mer! vi har det bra iaf solen skiner och livet leker! puss och kram!

Av Linus Dahlqvist - 5 februari 2013 12:41

När jag jag igår snackade med mor så sa hon att det fanns såååå mycket att se i Istanbul och att jag var tvungen att gå ut och se vad jag hittade för spännande! Så jag tog med mina nya vänner ut på en liten vandring! Det visade sig att vi bodde i fel del av stan så det fanns inte några spännande saker att se men vi fick en skön promenad i bra väder! Måste även säga att det var en väldigt snygg stad ändå! mycket fina hus och endel annat inte så spännande med vackra saker! Det här va iaf några bilder från dagens bravader! nu sitter jag bara på rummet och vilar mig lite... bussen hämtar oss kl 15.00 så då bär det iväg mot flyget igen! hare gött!

Av Linus Dahlqvist - 5 februari 2013 07:11

Jaha ja! nu funkar bilderna! så ser det ut!

Av Linus Dahlqvist - 4 februari 2013 23:02

Hahahaha det är faktiskt lite roligt det här... jag har under de senaste dagarna snackats om att jag vill ha spänning på resan och att det ska hända lite oförberedda saker så jag har något att skryta om när jag kommer hem! och just nu har jag en känsla av att det här kan bli en jäääävla resa alltså....

Det börjar med att planet vi skall åka med från landvetter är försenat och krånglar så vi räknar med att vi bli lite sena men jag skulle ju ha 2 timmar på mig i Istanbul så det skulle ju inte va några problem.... trodde jag... Men vi blir mer försenade och när vi kommer fram har jag panik då planet skulle gå redan om så där 5 minuter! jag skyndar mig av och igenom alla spärrar och skit så fort det går! jag yrar runt lite och frågar alla möjliga efter vägar och gater! Hittar tillslut en man som jag sedan tidigare vet ska till samma ställe som mig och vi virrar oss bort mot gaten iaf... Finns inget flyg där! Jag i min iver ser en tjej stå där och fundera på något, smyger upp bakom kollar på hennes biljett och ser att hon också skulle till Addis ababa! Så gott som skriker på henne på ren svenska om hon vet vart flyget är, hon ser rädd ut och jag inser att hon nog inte alls kan svenska... visar sig att hon är från chile! fantastiskt trevlig människa! så hon och min andra man hittar en mumsig turk som säger att flyget har gått och att vi får gå ut och snacka med några andra, som sedan skickar oss vidare till en annan man som var arg som ett bi! inte alls så trevlig... Men vi fick iaf reda på att det inte går något mer flyg förän tills i morgon samma tid... alltså kl 19.50 ganska tungt besked... VAD FAN SKULLE JAG/VI GÖRA NU? står på en flygplats i turkiet, alla är kassa på engelska så kan knappt göra sig förstådd... men vi lunkade vidare och frågade lite här och lite där och tillslut så hittade vi nog rätt! Vi blev satta i en minibuss med andra som också missat sian flyg och blev körda till världens lyxhotell där vi nu ska sova inatt och självklart ingår middag, frukost och lunch! och detta helt gratis! jaja! så min chilenska(som kan lite engelska) och min etiop som han nog ursprungligen är(kan knappt varken svenska eller engelska) och sen jag som kan ja... inte mycket med iaf göra mig förstådd på engelska så jag har fått funka lite som en tolk mellan dom och fått sköta allt snack! Riktigt stolt över vad jag klarat av faktiskt! I och med detta så kommer jag troligtvis komma ner 24 timmar senare än planerat men vad tusan! får ju lite skönt häng i Istanbul! jaja det går bra för rauk iaf! han sitter på flyget mot tanzania nu! kul för honom... hade gött så ses och hörs vi! :D

tänkte ha några bilder men krånglar lite du...!

Av Linus Dahlqvist - 3 februari 2013 21:15

Jaja! I morgon är det dags! då drar vi! 5 veckor! bara så där! inget mer med de! Nu är väskan packad! har en ful väska som jag ska slänga när jag kommer fram med kläder, leksaker och liknande sen en ryggsäck som jag bundit runt väskan som jag ska använda när jag väl kommit ner i landet! + 3 sopsäckar över båda väskorna som också lär slängas när vi kommer fram! I morgon kl halv 8 är vi i skövde för att plocka upp RAUK och sedan går bilen mot landvetter!

Ska vara ärlig och säga att jag vart sjuuuuuuuukt nervös de senaste dagarna.... Blir nästan riktigt ledsen när man säger hejdå till alla nära och kära även fast man vet att man är tillbaka om bara några veckor! Men nu är det gjort och snart bär det iväg! Vet inte hur jag ska göra när det gäller lilla Giza... hon kommer självklart få sova i min säng inatt men kommer bli tufft i morgon... 5 veckor utan henna... det blir svårt... väldigt svårt... litar inte på riktigt på att mor kan ta väl hand om henne... jaja det ger sig!

hade gött så får vi se om det kan komma lite bilder från turkiet? etiopien? och kanske tanzania i nästa inlägg! jaja!

Nu när det är dags för nästa resa så startar vi upp maskineriet igen! Häng med kamrater!